maanantai 23. tammikuuta 2012

Joogaa vai ei?

Selkäni on huomattavasti hyötynyt pilateksesta. Mutta pilates-tunneissakin on eroja! Toisen ohjaajan tunti tuntuu laittavan kaikki nikamat paikalleen. Toisen taas aiheuttaa ärtymystä selässäni - liika selkärangan rullailu kovin liikkuvaisilla nikamilla tuntuu olevan sellaista, mitä selkäni ei sulata.

Jooga on kiinnostanut minua pitkään ja olen tunnille haaveillut meneväni, mutta nyt juttelin yhden salituttavuuden kanssa, joka sanoi, ettei laji hänen selälleen sopinut ollenkaan. Salituttavuus koki, että hän on liian jäykkä selvitäkseen joogasta ilman kipua... ja se taas minun näkökulmastani ei kuulosta yhtään hyvältä. Hei, auttakaa! Kokemuksia? Ja mikä jooga aloittalijalle? Astangaa? Hathaa? Jotain ihan muuta?



Muuten on liikkumisista hyvä mieli. Heiaheiaankin kertyi viime viikolla yli 10 tuntia tavaraa, vaikken mitään hyötykävelyjä, alle puolen tunnin koiralenkkejä, tms. sinne merkkailekaan. Ja monipuolisuuskin pistää silmään. Hyvä!

Etsiskelen nyt omia lumikenkiä. Siihenkin asiaan saa vinkkejä laittaa, että mistä kannattaisi ja etenkin jos kotonasi lojuu pienelle naisihmiselle sopivat lumikengät, niin ole yhteydessä!




Liikkeellä on tarkoitus pysyä tänäänkin. Sisäpyöräilytunnille ajattelin. Että nähdäänkö siellä?

tTM

8 kommenttia:

  1. Ostin CityDealista 10 kerran sarjakortin joogaan, ja itse olen tykännyt hathajoogasta. Kävin yhdellä Integral Yoga -tunnilla, mutta siellä piti vääntyä liian vaikeisiin asenetoihin. :) Hatha on mielestäni ollut enemmän sellainen rauhallinen ja venyttely- ja rentoutumispainotteinen laji. Riippuu varmaan mestasta, mutta itse olen käynyt Om Yoga -koulun näillä tunneilla http://www.omyoga.fi/ai1ec_event/lempea-hathajooga-alkeistunti-ohj-martti?instance_id=33042 ja tykännyt. Tunnilla tuntuu käyvän kaikkia selkävaivaisia mummoja, joten sinänsä olen ihan oikeassa seurassa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tätä vähän pohdin, että minun pitäisi löytää ne omat selkävaivaiset mummot, että porukkaan sopisin. Mikään niskaseisonta ensimmäisellä tunnilla ei tunnu omalta... Onkohan astanga "fyysisempää" vai olenko vain ennakkoluuloinen? Tai saanut väärää etukäteisinfoa?

      Poista
    2. Astanga on käsittääkseni fyysisempi joogalaji. Suunnitelmissani oli käydä noiden 10 kerran aikana tutustumassa myös astangaan, mutta nyt kun jäljellä on 5 kertaa ja selkäni on tätä mitä se on, taidan ihan suosiolla pitäytyä mummohathassa. :D Venyttely ja hellät asanat ovat tehneet hyvää selälle, ja uskon, että sinunkin kannattaa aloittaa ensin hathalla, ja sitten kun se tuntuu liian lällyltä siirtyä haastavampiin lajeihin. :)

      Poista
    3. Aivan. Meidän salilla on tarjolla vain astangaa... Joten etsin hathan muualta. Ja mun selkähän ei tykkää edes stydimmästä pilateksesta, joten eiköhän se ole selkeintä pysyä siinä hellässä ja lempeässä minunkin!

      Poista
  2. Astanga on fyysisempää. Suosittelen myös tutustumaan siihen asiantuntevassa paikassa, jos päätät sitä kokeilla. Toki astangaa on mahdollista (ja suotavaakin) tehdä kevyemmin, mutta kuulostaa siltä, että sulle sopisi ainakin tällä hetkellä joku muu joogan muoto.

    Tosin lajia rakastavana on pakko todeta, ettei se nyt ihan hirveetä vääntöö oo koko ajan (ellei itse tee siitä sellaista), että sikäli ajatuksissasi on myös turhia ennakkoluuloja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ah! Kiitos kommentistasi. Näin olen ymmärtänyt, että astangallakin vankkuneet faninsa, joten täytyyhän sen on olla ihanaa senkin, mutta ei välttämättä minulle se sopivin. Onneksi vaihtoehtoja löytyy :)

      Poista
  3. Rullailu yliliikkuvien nikamien kanssa voi huonolla tuurilla altistaa uudelle välilevynpullistumalle. Ole siis varovainen ja tee liikkeet tositosi kontrolloidusti. Ajattele, että sukellat johonkin hyytelöön, joka jarruttaa liikettäsi.

    Jos selän lihaskunnossa on vielä parantamisen varaa, voi astanga olla liian rajua. Kokeile sen sijaan hathaa. Sellon Elixiassa oli aikoinaan hathaan pohjautuva joogastretching, joka oli aivan ihanaa. Mun selkäni ei tykkää niistä astanga-pohjaisista joogastretchingtunneista ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi. Vaikka mun lihaskunto on hyväksi testattukin tänä syksynä (siis sen coren suhteen) niin aina parantamisen varaa löytyy! Itse en lihaksiini luota. Olinhan todennäköisesti kovemmassa kunnossa silloin vuosi sitten, kun selkä hajosi.

      Nythän on tosiasia sekin, että minun ei ole mikään PAKKO päästä joogaa harrastamaan. En ole sitä aikasemminkaan harrastanut - miksi siis nyt, jos se sisältää edes pienen vamman uusiutumisriskin... Mutta mun luonteella vaan ihan kaikki kiinnostaa ja ihan kaikkea pitäisi päästä kokeilemaan. Ehkä pitäydyn nyt nykyisissä lajeissa ja keskityn pilatekseen!

      Onko sinulla Minna tietoa, mihin joogasuuntaukseen perustuu Elixiassa oleva Fitness fusion? Jossa siis yhdistetty joogaa ja pilatesta (jonne minun myöskään ei ole pakko päästä :))).

      Poista

Kiitos viestistäsi!