lauantai 22. tammikuuta 2011

diagnoosia pukkaa

Olen saanut vuoden vaihteen jälkeen ärsyttävän vaivan seurakseni. Mitkään venytykset, kylmä-kuuma-what-ever-hoidot eivät ole tuoneet lopullista helpotusta olooni. Istuinkyhmyn/luun kohdalla on kipukohta, joka sallii kyllä liikkua, mutta vaivaa esimerkiksi pitkään istuessa ja autolla ajaessa. Ärsyttävää, mutta ei kuitenkaan lopullisen invalidisoivaa. Jatkuva särky vaan alkaa pikkuhiljaa rassata (siis kipu ei tunnu liikkuessa).

Luin sitten päivänä muutamana Kunto Plus-lehteä penkilläni liikahdellen ja asentoa kivun mukaan korjaillen, kun yhtäkkiä huomasin, että lehdessä oli juttu Sakari (best-frend-of-Beckhams) Oravasta, joka oli kehittänyt ensimmäisenä maailmassa leikkaushoidon hamstring-syndroomaan. Samaisessa lehdessä kuvattiin luonnollisesti moisen harvinaisen (paitsi juoksijoilla, aitureilla, jne., jne.) vaivan oireita - ja kas! En olisi paremmin osannut vaivaani kuvata!


Ongelmani on siis juoksijoilla (tottumattomilla tai tosi paljon juoksevilla - kuulun siis ensimmäiseen ryhmään) tyypillinen. Kuntoutuminen voi kestää. Vaikeat tapaukset leikataan. Hamstring-lihakset (kuvassa vihreät, punaiset ja lilat) toimivat polven koukistajina ja lonkan ojentajina. Hamstring-syndroomassa lihasjänteen ja luun väliseen kiinnityskohtaan syntyy ärsytystila ja jänteen tulehdus, joka aiheuttaa kroonistuessaan lihasten jännittymistä ja jatkuvaa kipuilua. Kipu tuntuu istuinluun kohdalla pakaran keskellä - ja auts!

Hoitona on alueen liikkuvuuden parantamista ja lihasten vahvistamista. Liikkua saa (onneksi), mutta vähän kevyemmin hetken aikaa ainakin... Malttia siis tarvittaisiin. Tietääkö joku mistä saa?

Onko kukaan kärsinyt vastaavasta vaivasta? Mitä teitte? Orava suosittelee lonkankoukistajien ja alaselän venyttelyä ja kieltää ainakaan voimalla venyttelemästä takareittä - no helppoahan alaselkää on venyttää niin ettei takareisi veny??? No toiset käskee venyttelemään koko jalkaa ja alaselkää ja lonkankoukistajia... Kaikki tietää, mikä minun venyttelijätaustani on. Ei kummoinen. Siinä riittää parantamista.

Niin ja sitten jos vaiva ei nyt kohta poistu niin itse asiassa voisin käydä lääkärissä :) näyttämässä vaivaani ja hankkia sitten vaikka oikean diagnoosin (vaikkakin tämä se on) ja sit vaikka ne oikeat hoito-ohjeetkin. Ihana internet tekee meistä kaikista lääkäreitä :)

Joka tapauksessa ihan hamstringistä koko vaiva!

t Takis-parka, takapuoli arka

6 kommenttia:

  1. Minä voisin melkein väittää, että itsellänikin oli tuo kohta kipeänä jossain vaiheessa silloin kevät kesällä, kun opettelin juoksentelua. Itse asiassa silloin tuli varmaan jossain välissä joka kohta nilkoista takapuoleen jollain tavalla kipeäksi ja koitin koko ajan pysyä perässä ja keksiä, että millä venyttelyllä mikäkin helpotti.

    Mutta onpa tosi ikävä tuommoinen juttu. Malttia ei tosiaan taida olla missään myytävänä...

    VastaaPoista
  2. Harmillisinta tässä todella on se, ettei malttia mistään saa... Omasta takaa kun sitä ei ole :D

    Yritän nyt löytää hyviä venytyksiä ja liikkua maltillisesti. Vielä ei ole mitään paniikkia, mutta kyllä juoksu pitäisi pysyä ohjelmassa, että selviän kesän tavoitteista. Juostessa tosin tämä vaiva ei haittaa - istuessa vaan :)

    VastaaPoista
  3. Täällä halutaan myös ostaa malttia. Vähäinenkin annostus riittäisi. Kiitos! :)

    VastaaPoista
  4. Jos löydän, niin ostan tukkupakkauksen ja ilman muuta Naina saat osan siitä! :)

    VastaaPoista
  5. Itselläni myös tuo sama vaiva. Ei mitenkään pahasti vaivaava (etenkin kun vertaa muihin viime aikaisiin ongelmiin!), mutta olin kyllä ihmetellyt mistä ko. outo tunne voi johtua. Kiitos kun valaisit mahdollisia syitä.
    Ja jos löydät jotain hyviä venytyksiä please vinkkaa niistä meille muillekkin!

    VastaaPoista
  6. No oikeastaan olen keskittynyt venyttämään lonkan koukistajia (sillä perinteisellä aitajuoksija-asennolla), etureisiä ja myös pohkeita korostetusti (portaissa minusta paras). Hierojan ohjeiden mukaisesti olen laittanut alaselkä/pakara-linjalle ensin lämpimän viljapussin (n 20 min) ja sen jälkeen kylmägeeliä useamman kerran illassa (4 olis kuulemma hyvä, en niin montaa ole kyllä koskaan ehtinyt) ja hiljalleen venytellyt myös takareittä (seisten, istuen ja selinmakuulla), mutta näitä takareisivenytyksiä ei niin intensiivisesti. Tämä on siis ihan minun oma hoitoni tälle vaivalle - ei mikään virallinen ohje! Mutta mulla tämä combo auttoi - ties vaikka auttaisi jollakin muullakin. :)

    VastaaPoista

Kiitos viestistäsi!