lauantai 12. toukokuuta 2012

Juoksuohjelma

Olen saanut henkilökohtaisen juoksuohjelmani juoksukoulusta. Tutkin ohjelmaa kulmat kurtussa ja koska minulla oli vahva epäilys, että kaikki juoksuohjelmat ovat samanlaisia, pyysin nähtäväkseni ystäväni juoksuohjelman (minä olen juossut vähän enemmän kuin hän, kuntotasomme lienee aika samanlainen ja minulla tavoitteet ovat korkeammalla niin pituuden kuin vauhdinkin suhteen).

No, eivät ole samanlaiset. Että siis oikeasti meidän lähtötaso on tutkittu, tavoitteet huomioitu ja ohjelma tehty henkilökohtaisesti. Ja voi kuinka vaihtelevaksi! (Liekö osaa sillä, että ilmoitin etukäteen kyllästyväni nopeasti). En tiennyt, että niin monella tavalla voi juosta... Aika usein olen vetänyt kengät jalkaa juossut 40 min - 1 tunnin... ja sillä selvä. Mutta ei tässä olekaan ollenkaan kyse siitä!

Sentään viikonlopun pitkälenkki löytyy meiltä molemmilta, joten eikun matkaan. Lenkin pituus piti olla 1 t 15 min - 1 t 25 min. Alkuun 10 min kävely (piiiitkä kuin nälkävuosi, fuskasimme vähän ja kävelimme vain 8 minuuttia, mutta siitä tuli huono omatunto, joten sen jälkeen noudatimme ohjelmaa orjallisesti). Sitten hölkättiin todella hitaasti 10 min, käveltiin 4 min, juostiin 10, jne niin, että viimeiseksi tuli taasen 10 min kävelyä. Koko harjoituksen pituudeksi meillä tuli 1t 29 min ja matkaa taittui 20m vaille 10 km. Eli todella letkeää menoa. Helppoa ja hidasta. Tuli taas todistettua, että matka ei tapa, vaan se vauhti!

Viikolla tulee sitten lyhyitä intervalliharjoituksia, kovavauhtisia lenkkejä ja pieniä rentoja, helppoja lenkkejä. Niin ja tietysti juoksukoulu. Harjotteiden sisällöt vaihtelevat viikottain! Ihan mahtavaa. Suunnittelen jo nyt ostavani jatkoa tälle lahjakuukaudelle... Saa nyt nähdä. Haluaisin jo nähdä, miten harjoittelu muuttuu ajan kuluessa!

Mielenkiintoiseksi (= käsittämättömäksi) asian tekee se, että sama harjoitus saattaa sisältää esimerkiksi sekä kevyttä hölkkää että rentoa rullausta... Häh? Täytynee keskustella herra Gasellin kanssa. Ja mitä muuta vielä, tietysti hölkkää, kevyttä juoksua, kovaa juoksua ja reipasta juoksua... Jkv saa toki sykerajoja ohjeeksi (jotka siis sinulle annetaan sun omista syketasoista lähtien), mutta muuten mennään sillä kuuluisalla näppituntumalla eli "kato, tässä on mun 80%!".

Mutta oikeasti. Valtavan motivoivaa. Palkitsevaa. Jo se, että juoksuohjelmasta voi katsoa, että tuon olen jo suorittanut ja mitähän vielä on tulossa. Mielenkiintoista. Eniten odotan sitä, mitä tämän kuukauden aikana tapahtuu. Mitä minun juoksemiselleni tapahtuu? Miltä minusta tuntuu, jos kuuliaisesti noudatan minulle tehtyä ohjelmaa.

Hyvä lenkki takana. Nyt saa se kuuluisa tälle viikonlopulle luvattu megasade mun puolesta alkaa.

Liikunan iloa ja runner's high:ta kaikille vaan!

tTM reipas koululainen

9 kommenttia:

  1. Hei, kuulostaa tosi inspiroivalta. Ihanaa ja hauska päästä seuraamaan! ps. sateessa juoksu oli ihan ok... kokeilin tänä aamuna! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan. Tosiasiahan se on, että jos aikoo Suomessa juosta vain hyvässä säässä niin vähiin jää treenit :) Sateessa on ihan mukava juosta, mutta tänä aamuna tuuli mereltä niin, että tuntui pää irtoavan eli sitten kun se tulee sateen kanssa, eteensä ei juuri näe (mutta silloin pystyy juoksemaan pururadalla, jossa puut suojaa :)). Lenkki-iloa!

      Poista
    2. joo, myönnettäköön että se täkäläinen sade oli ehkä kategoriassa "tihuutus". Kastuin mutta pää ei irronnu. :-D

      Poista
  2. Kuulostaa mahtavalta tuo juoksukoulusi! Minun ohjelmani on toistaiseksi ollut hieman tylsähkö, melkein joka lenkki vedetään pk-sykkeellä. Toisaalta muutamassa viikossa on kunto jo kasvanut, sillä syketaso esim. kävellessä on tullut alaspäin. Tiedä häntä, aika näyttää ;)

    Olen varma, että saat juoksukoulusta paljon irti ja se motivoi kaikin tavoin sinua! Ihania juoksuja ja mukavaa mieltä!

    Onnellista huomista Äitienpäivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tämä vaihtelevuus on ollut mahtava ilon aihe! En ole osannut itse kuvitella, että noin monella tavalla voi juosta lenkkinsä :) Ihan varmasti kehitystä tulee myös pk-sykkeellä juostessa, kun saa juoksun pidettyä säännöllisenä, mutta olen iloinen, että mulle annettiin muitakin tapoja kehittää kuntoa, koska olen tosi laiska mihinkään kiihdytä yksi pylväsväli ja juokse rennosti kolme pylväsväliä-tyyppisiin ratkaisuihin. Juoksun iloa Sinullekin, Ihana ja sähän voit aina sanoa ohjelman laatijalle, että nyt hei ammattitaitoa kehiin ja muunlaisiakin lenkkejä tarjolle! :)

      Olikin loistava äitienpäivä muuten, mutta jouduin jo illalla lentämään työmatkaa varten yksin yöksi hotelliin... Ihan tyhmää! :)

      Poista
  3. Kuulostaa tosi mielenkiintoiselta. Odotan innolla jatkoa! Tämä pölyallergikko tai toisaalta ei-niin-hyvä kuumansietäjä nauttii myös sateessa juoksusta. Vaikka kiva poutasäälläkin on juosta. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juosta on aina ihana (erityisen ihana silloin, kun se kulkee ja silloin kun tulee se huonolenkki niin on ihana, kun tietää, että nyt on huonolenkki juostu ja seuraavaan menee taas aikaa :))! terveisin koivu-ja-ties-mikä-allergikko-myös

      Poista
  4. Yhdyn edellisiin: tosi mielenkiintoiselta ja hyödylliseltä kuulostaa juoksukoulusi. Taidan ennemmin tai myöhemmin matkia sinua:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti suosittelen, Taina! Voin suositella todella hyvää juoksukoulua pk-seudulla! ;)

      Poista

Kiitos viestistäsi!