Sivut

tiistai 2. marraskuuta 2010

Kasvikset

Minä todellakin rakastan kasviksia (juu ja irtokarkkeja ja suklaajäätelöä myös, mutta tänään ajattelin kuitenkin keskittyä noihin kasviksiin)!

Olen kasvanut kasvissyöjien keskellä (hei paljon kivempaa kuin ihmissyöjien keskellä :) - oon tosi väsynyt, joten huumorini on vielä normaaliakin huonompaa, yrittäkää kestää, pääsen ihan kohta asiaan), mutta itse olen sekasyöjä, vaikkakin punaista lihaa syön harvoin. Kasvissyöjien keskellä luulisi minulla olevan määrättömästi kasvisreseptejaä... No ei oo. Ja luovuuteni keittiössä on harmittavan heikkoa, ottaen huomioon, että esimerkiksi monissa harrastuksissa ja työelämässäkin luovuutta löytyy välillä liian kanssa.

Marraskuu on juuri oikea aika haikailla kesää ja tuoreita suomalaisia vihanneksia :)



Tämän projektin aikana kasvikset ovat nousseet arvoon arvaamattomaan ja nyt muutama lempiruokani kasvisten jännittävästä maailmasta:

Aurinkokeitto (tarkoittaa kasviskeittoa, joka saa värinsä porkkanasta - muu osa keitosta riippuu siitä, mitä vihanneksia kaapista löytyy, mutta yleensä ainakin perunaa/bataattia ja sipulia, mausteita, mahdollisesti kasvisliemikuutio, sauvasurvimella soseeksi), myös lasten suosikki ja parasta ovat kommentit "sun aurinkokeitto on tänään parempaa kuin viimeksi", "hei tää aurinkokeitto maistuu samalle kuin sillo kesällä" ja muut käsittämättömät kommentit! :) Itse syön aurinkokeiton raejuuston kanssa. Nams!

Syyspata (jonka alkuperäinen ohje jossain täällä vaikka en sitä nyt selaamisesta huolimatta löytänyt ja jota olen sitten muotoillut itselleni sopivaksi) tehdään aamulla uuniin odottamaan iltapäivällä ulkoilemasta (lenkiltä tai pulkkamäestä) palaavia: tuoreita punajuuria, perunaa, porkkanaa, sipulia ja valkosipulia pyöräytetään valurautapannulla öljytilkassa, josta ne kumotaan rautapataan, perään tilkka vettä, suolaa, hunajaa, pippuria - uuniin ja lopputulos taivaallista! Hei, tähänhän voi laittaa raejuustoa kumppaniksi tähänkin. :)

Arkisesti metsästän kasvikseni usein pakastealtaasta. Pannulle pisara rasvaa, jossa kuulotan sipulin ja valkosipulin sekaan esimerkiksi Puutarhurin sekoitus-kasvispussi, mausteita (esimerkiksi inkivääriin olen kovasti mieltynyt, kanan kanssa ihan lyömätön mauste, mutta käy myös kasvisten kaveriksi, sitäpaitsi sehän hoitaa flunssankin!) ja ripaus suolaa. Nyt voisi vaikka kananrintaleikkeen lisätä tämän seuraksi.

Ja nuhanenille tiedoksi, että flunssahan paranee juomalla teetä, johon laitetaan hunajaa ja raastetaan hippusen tuoretta inkivääriä.

Ja tavoitteenahan on siis se, että pöydässä on muutakin värikästä kuin:



Marraskuuta vaan kaikille! Tässä kuussa tehdään tuloksia ja Voidaan hyvin!

päätti TM

2 kommenttia:

  1. Mä taas oon ehkä huonoin kasvisten syöjä ikinä. Haluisin kyllä. Ja kasvisruuat näyttää niin ihanille, mutta jotenkin sit kun se lautanen tulee mun eteen niin ruoka ei mee kurkusta alas :/ En tiiä mitä pitäs tehdä että saisin sen vaihdettu. Pitäs mennä jollekin tosi hyvälle kasvisruokakokille vierailulle (joka ei kertois mitä ruoka sisältää).

    Ja resepti oli varmaan tää http://villakettu.blogspot.com/2009/12/kuinka-pimeytta-jaksetaan-osa-3.html ?

    VastaaPoista
  2. Se ei oo tuo. No nyt mä terästäydyin ja etsin sen eli alkuperäinen ohje löytyy osoitteesta:
    http://villakettu.blogspot.com/2008/04/sunnuntai.html

    Mutta joo. Kasvisten ongelma on se, että nehän ei kauheesti maistu miltään. No tottakai ne jollekin maistuvat - kasviksille, mutta mulla ainakin oli jossain vaiheessa se ongelma, että mä lämmitin kiireessä pakastevihannekset mikrossa (toki teen sitä joskus vieläkin) ja kumosin ne lautaselle... Vähän vetiset kukkakaalit ei vaan nyt oikein nappaa! Oli pakko opetella maustamaan niitä. Onneksi lähipiiristä löytyy ihminen, jolle voi soittaa, että "mulla on tässä nyt tota sellaisia vihreitä pitkulan mallisia ja sit porkkanaa ja sipulia... mitä näistä vois tehdä? ja mitä mausteita laitetaan?" Ja eipä aikaakaan, kun riippuvuus kasviksiin oli syntynyt. Niitä syöden on vaan niin paljon parempi olo kuin pasta-aterian jälkeen!

    Tsemppiä taisteluun kasvisten kanssa! Kyllä ne vielä taipuu tahtoosi :)

    VastaaPoista

Kiitos viestistäsi!