Sivut

torstai 2. joulukuuta 2010

Kiitos, Shauna!

Kuljeskelin jälleen nettiavaruudessa ja onnekseni löysin taas uuden blogin, jossa on taitavaa tekstiä ja hyviä ajatuksia. Tämä blogi muistutti minua yhdestä tärkeästä tekijästä, jonka avulla olen tässä tänään. Kiirehdin jakamaan sen kanssanne!

Sisareni avulla tutustuin Shauna Reidin blogiin the amazing adventures of dietgirl, johon ihastuin heti. Kun kuulin, että Shaunan tarina on ilmestynyt myös kirjana, riensin ostamaan sen- kyllä: heti. Koska olin lukenut blogia jo aikaisemmin, halusin kirjan alkuperäiskielellä "kuullakseni Shaunan äänen" :) Suosittelen kirjaa kaikille, jotka taistelevat painonpudotuksen kanssa! (Suomennoksesta olen kuullut kritiikkiä mm edellä mainitussa uudessa blogissa eli kaikki, joille englanniksi lukeminen on edes jotenkin luontevaa, suosittelen alkuperäistä).

Shauna pudotti painoaan lähes 80 kg - puolet painostaan ("I'm half the woman I used to be") - minun tavoitteeni kokonaisuudessaan on noin 10 kg. Vaikka lähtötilanteemme on erilainen, oli todella pysäyttävää lukea Shaunan raatorehellistä kertomusta tunteistaan, peloistaan ja haaveistaan - ja huomata, että hän paini täsmälleen samojen asioiden ja epävarmuuksien parissa kuin itsekin painin!

Shaunan perheessä on/oli sanonta, että "olen liian lihava keittämään teetä" (no tarina on vähän pidempi, lukekaa kirjasta :)), mutta siis tällä tarkoitettiin sitä (järjenvastaista) tunnetta, että on liian lihava tekemään sitä ja tätä. Tiedättehän? Kaikki ymmärtää, että kukaan EI OLE liian lihava keittämään teetä! Välillä kuitenkin ihminen tekee itselleen esteen jostakin ulkonäköön liittyvästä: olen liian lihava menemään uimahalliin, pukemaan bikinit/sen ihanan pienen juhlamekon tai menemään sovittamaan rintaliivejä siihen ihanaan erikoisliikkeeseen. Ihan älytöntä ymmärrän sen, mutta kuitenkin tunnistan ajattelutavan! Minäkin olen joskus ollut liian lihava keittämään teetä!

Kaikkein koskettavinta Shaunan tarinassa on se, miten hänen elämänsä muuttuu! Monet asiat, jotka meille ovat itsestään selviä, muuttuivat Shaunalle ylipäänsä mahdolliseksi hänen elämänmuutoksensa myötä. Vaikka hänkin joutuu läpikäymään totuuden, ettei epävarmuus asukaan läskeissä, uusi elämän tapa (ja ulkonäkökin) tuo itsevarmuutta ja muuttaa Shaunan elämää monella tavalla. Ilman elämänmuutosta Shauna ei ehkä olisi lähtenyt Australiasta, osallistunut juoksukilpailuun ja monia monia muita asioita.... (lukekaa kirjasta :))

Viime vuoden vaihteessa kun aloitin oman matkani kohti Uutta Elämää, minulla oli Shaunan kirja bussilukemisena. Tänään kaivoin sen jälkeen käsilaukkuuni ja aloitin työmatkalla. Viime talvena nauroin kaulaliinaani ja liikutuin melkein kyyneliin työmatkoillani kirjan parissa. Suosittelen.

Kuva on omasta kirjastani. Vähän on kansi taittunut parista kohtaa ja sivut pullistuneet paljosta lehteilystä. Rakastetun näköinen siis :)


4 kommenttia:

  1. Niin totta. Kilojen määrästä huolimatta suurin osa meistä painomme/syömisen kanssa taistelevista kamppailemme mielestäni POHJIMMILTAAN aika samanlaisten ahdistusten, pelkojen ja epävarmuuksien kanssa. Minä ainakin olen monasti samaistunut minua runsaasti ylipainoisempien ihmisten kirjoituksiin. Ihan samat tuskat sisällä, vaikka liikakiloja onkin vähemmän. Ja noita teen keitto ongelmia tulee yhä edelleen silloin tällöin, valitettavasti. Ja se on sääli, rajoitamme niin paljon omaa elämäämme turhaan.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kovasti kehuista, on tosi kiva saada uusi lukija. Shaunan tarina on kyllä aivan uskomaton, täytyy varmaan taas viikonloppuna palailla siihen. Jostain syystä sisäinen romantikkoni pitää erityisesti Shaunan rakkauselämän lukemisesta. :-D

    VastaaPoista
  3. Taina: tulee väkisinkin mieleen jälleen se, että ei epävarmuus asu niissä kiloissa, kun pienikin ylimääräinen saa aikaan samanlaisia ulkonäköpaineita kuin suuremmatkin ylipainot! Usein sitä ajattelee, että jos minä näyttäisin noin hyvälta, en olis kyllä epävarma ikinä... Ja sillä henkilöllä (joka meidän mielestä niin hyvältä näyttää) on omat "ongelma-alueensa" ja epävarmuutensa silti!

    Kupariperhonen: Shauna kertoo myös rakkauselämästään yhtä rehellisesti jakaen myös pelkonsa kuin elämäntapamuutoksistaan - väkisinkin nautittavaa luettavaa :)

    VastaaPoista
  4. Niinpä... Kiloja on helpompi syyttää kun kohdata jotain muita hankalampia epävarmuuksia.
    Toki kevyempänä olin tyytyväisempi ulkonäkööni, mutta kyllä silloinkin jokunen teen keitto ongelma oli(loistava vertaus muuten). Harvemmin, mutta oli kuitenkin.

    VastaaPoista

Kiitos viestistäsi!