Sivut

sunnuntai 10. tammikuuta 2010

Missä huono itsetunto sijaitsee?

Tämä on taas (niin kuin kaikki muukin, mistä olen kirjoittanut) minun omaa käsitystäni asiasta ja koskee vain minua. Mutta on täysin mahdollista, että nämä ajatukset ovat tuttuja muillekin. Minulla ylipainoon liittyy huonoa itsetuntoa, epävarmuutta itseni ja ulkonäköni suhteen, ehkä pahimmillaan itseinhoa. Näihin epävarmuuden tunteisiin liittyy myös se ajatus, että laihempana elämä olisi parempaa kaikinpuolin (olisin vakuuttavanpi työssäni, rakastetumpi suhteessani, näyttäisin paremmalta valokuvissa :) jne.).

Jo tässä vaiheessa, kun painonpudotus/elämänmuutosurakka on vasta alussa, on pakko rueta hahmottamaan sitä tosiasiaa, että se alemmuudentunne tai mitä ikinä se onkin, ei sijaitse mun läskeissä. Vaikka läskit sulaa, ei paha olo vähene niiden mukana. Sitä oloa on työstettävä ihan muulla keinoin. Olen lukenut tarinoita, joissa totaalisen elämänmuutoksen tehneet ovat pettyneet siihen Uuteen Elämään, kun painonpudotus ei ratkaissutkaan elämän kaikkia ongelmia...

Toki ulkonäköseikat lisäävät itsevarmuutta. Liikunnan ja painonpudotuksen myötä kunto ja jaksaminen paranevat. Sitä myöten henkinen hyvinvointi myös. Mutta sitä henkistä hyvinvointia on työstettävä muutenkin kuin kaloreita polttamalla. Tämän blogin kirjoittaminen osaltaan auttaa minua jäsentämään ajatuksiani. Ehkä löydän matkallani joitakin vastauksiakin. Nyt tuntuu syntyvän enemmän kysymyksiä. Jätetään hautumaan.

Ja nyt salille! Letkeää sunnuntaita. Jatketaan valitsemallamme tiellä, mutta ilman ryppyotsaisuutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos viestistäsi!