Sivut

sunnuntai 31. tammikuuta 2010

Kokeiltu on

Päätin aikani kuluksi (olen flunssassa) listata sitä millaisia dieettejä olen käyttänyt. Ja tässäpä sitä listaa:

Nuorena tyttönä eli noin lukioikäisenä en varsinaisesti koskaan laihduttanut (en kyllä missään nimessä ollut ylipainoinenkaan), mutta kovasti olin ystävineni ulkonäöstä kiinnostuneita! Kävimme salilla kuntoilemassa kuusi kertaa viikossa ja ainoa mistä olimme huolestuneita oli, että onko terveellistä käydä niin usein saunassa... Liikunta meni varmasti jossakin määrin yli ja oman kehon tarkkailu oli varmasti liiallista.

22-vuotiaana piti juhlia varten mahtua tiettyyn mekkoon, jonka olin saanut sukuperintönä. Söin muutaman päivän salaattia ja se oli siinä. En muista, kuinka paljon "laihdutin", mutta mahduin mekkoon.

27-vuotiaana tein ensimmäisen lapseni ja raskauskilot hävisivät koiran ja vauvan kanssa lenkkeillessä. Ei varsinaista laihduttamista. Aaaa! Silloin kyllä mies osti meille kuntopyörän ja itseasiassa sillä ajoin, kyllä! Siis kuntopyörä oli osa tätä projektia! Kyllä vain!

30-vuotiaana tein toisen lapseni ja painoa jäi kymmenkunta kiloa. Aikaa liikkumiseen ei muka ollut ja kiinnostusta ruokavalion tarkkailuun ei riittänyt. Oli muka "rankkaa" ja keskityin lapsiin yms yms enkä oikeasti kai välittänyt itsestäni tässä vaiheessa yhtään. Osa kiloista väheni ja sitten tuli takaisin. Tässä vaiheessa löysin sauvakävelyn, jota ajoittain olen harrastanut myöhemminkin.

Sitten seurasi erilaisia virityksiä: Kutrin blogin ahkera seuraaminen (lue: ulkoaopettelu) ja kirjallisuuden lukeminen aiheesta (liikunta, ruokavaliot). Ruokapäiväkirjan pitoa pari viikkoa. Kaksi kertaa olen liittynyt Painonvartijoihin (kummallakin kerralla käynyt noin 2 kk). Olen tutustunut Montignac-ruokavalioon ja tehokkaaksi todennut. Olen syönyt vähähiilihydraattisesti :) Olen aloittanut kymmenkunta eri urheiluharrastusta (uinti, sulkapallo, sisäpyöräily, kuntosali, jne. osa on jäänyt tavaksi ja osa vaan jäänyt...)

Voi kai sanoa, että noin vuodesta 2002 olen aloittanut joka vuoden vaihteessa jonkin dieetin, jonka kesto on ollut noin 2 kk. Minulla on tietoa ja kokemusta aika monesta kuurista ja tehokkaita menetelmiä kaikki. Minusta tuntuu, että vika on oikeastaan aina ollut siinä, että mikään niistä ei ole minun. Jokaisessa on hyvät puolet ja sitten ne puolet, joita en ole kokenut omaksi vaan olen noudattanut niitä, koska niin siinä dieetissä piti tehdä.

Tänä vuonna asiat ovat toisin! Olen tehnyt oman elämäni parannuksen vain ja ainoastaan omasta näkökulmastani. Suunnitellen Uuden Elämäni juuri sellaiseksi kuin itse haluan! Minulla liikunta lasketaan aina kulutukseen (myös ensimmäisen kahden viikon aikana), saan syödä hiilihydraatteja niitä tarvitessani ja mikään ruoka/elintarvike ei ole KOKONAAN kiellettyä. Kokonaisuus on kuitenkin harkittu. Nyt kun sairastuin, enkä pysty liikkumaan pidän ruokapäiväkirjaa pitääkseni itseni ruodussa. Tämä on minun muutokseni. Minä tiedän, että sokerin mahdollisimman pieneksi rajoittaminen on minulle paras tie. Nämä ovat minun päätöksiäni, ei dieetin määräämiä.

Nyt tuntuukin aika hyvältä! Ehkä salaisuus alkaa selkiytyä minulle itselleni! Päättäväisesti eteenpäin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos viestistäsi!